برق اضطراری چیست؟

برق اضطراری یک سیستم برق فرعی است که در مواقعی که برق اصلی قطع یا از دست رفته است، تامین برق را به منظور حفظ عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات مهم از جمله انواع فراهم می‌کند. این سیستم معمولاً برای مصارف کلان مانند بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود.

برق اضطراری عموماً از یک تأسیسات برق خاص تشکیل شده است که شامل مولد برق اضطراری یا ژنراتور، باتری‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی، سیستم توزیع، ترانسفورماتورها و تجهیزات الکتریکی اساسی دیگر است. وقتی برق اصلی قطع می‌شود، در زمان کوتاهی مولد برق ضروری به صورت اتوماتیک روشن می‌شود و تامین برق را تأمین می‌کند.

 

مزایای برق اضطراری

۱. حفظ امنیت و سلامت افراد: در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی، قطع برق ممکن است به خطر افراد بیمار و نیروهای درمانی بیافتد. با استفاده از برق اضطراری، این موارد را می‌توان در مقابل هرگونه خطر روشنایی و تأمین نیروی برق محکم کرد.

۲. حفظ اطمینان از ادامه کار: در صنایع و شرکت‌ها، قطع برق می‌تواند باعث توقف خطوط تولید و اتلاف زمان و هزینه شود. با استفاده از برق اضطراری، فرآیندهای تولید و کسب و کار می‌توانند به طور پیوسته ادامه یابند.

۳. حفظ امنیت و محافظت از تجهیزات: برخی از تجهیزات و دستگاه‌ها نسبت به نوسانات و اتلاف نظامی برق حساس هستند. با استفاده از برق اضطراری، این تجهیزات می‌توانند در مقابل هرگونه خرابی برق محافظت شوند.

در کل، برق اضطراری برای اطمینان از عملکرد مداوم و ایمنی سیستم‌ها و تجهیزات در شرایط بحرانی، یک عنصر بسیار حیاتی است.

 

سیستم برق اضطراری بر چند نوع است

1. سیستم مبتنی بر باتری یا ups ها

2. سیستم مبتنی بر انرژی تجدید پذیر یا خورشیدی

3. سیستم ژنراتور

 

-سیستم مبتی بر باتری

سیستم برق اضطراری با باطری یک سامانه است که برای تأمین برق در صورت قطعی برق اصلی استفاده می‌شود. این سیستم شامل یک یا چند باطری قابل شارژ و یک مبدل برق است که در صورت قطعی برق اصلی، توان الکتریکی ذخیره شده در باطری‌ها را به صورت اضطراری تأمین می‌کند.

وظیفه اصلی سیستم برق اضطراری با باطری، حفظ ادامه فعالیت برای تجهیزات و سیستم‌های حساس است که به طور مستقیم به برق وابستگی دارند، مانند سیستم‌های اعلان‌دهنده، سیستم‌های دوربین مداربسته، روشنایی اضطراری و سایر تجهیزات ایمنی.

سیستم برق اضطراری با باطری معمولاً از یک مدار کنترل خودکار برای تشخیص قطعی برق اصلی و فعال‌سازی خروجی باطری استفاده می‌کند. در صورت قطعی برق اصلی، سیستم برق اضطراری با باطری به صورت خودکار فعال می‌شود و از طریق مبدل برق باطری، تجهیزات مورد نیاز را با برق اضطراری تأمین می‌کند.

بازیابی برق پس از قطعی برق اصلی وقتی امکان پذیر شود، مدار کنترل به سیستم برق اضطراری بازگشته و تجهیزات به تغذیه برق اصلی برگشت می‌یابند. در این حالت، باطری‌ها دوباره شارژ می‌شوند تا برای نیازهای بعدی آماده باشند.

سیستم برق اضطراری با باطری به عنوان یک راه حل ساده و موثر برای برقراری پایداری در شرایط اضطراری استفاده می‌شود و در مکان‌ها و ساختمان‌هایی که نیاز به استمرار تأمین برق دارند، بسیار مفید است.

 

-سیستم برق اضطراری خورشیدی

سستم برق اضطراری خورشیدی، سیستمی است که برای تامین نیازهای برقی در صورت وقوع شرایط اضطراری یا قطعی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم معمولاً شامل تعدادی پنل خورشیدی، باتری ذخیره‌سازی و یک تراشه کنترل است.

 

پنل‌های خورشیدی، نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. این انرژی سپس به باتری ذخیره‌سازی منتقل می‌شود تا در هنگام نیاز، از آن استفاده شود. در صورتی که شبکه برق عمومی قطع شود، سیستم برق اضطراری خورشیدی با استفاده از باتری پشتیبانی می‌کند و برق مورد نیاز را فراهم می‌کند. اگر هم باتری زده شود، سیستم به طور معمول از روش شبکه عمومی برق تأمین می‌کند.

با تکنولوژی راه اندازی سیستم برق اضطراری خورشیدی، از آنجا که از انرژی خورشید استفاده می‌کند، هیچ نیازی به سوخت فسیلی مانند نفت یا گاز نیست. این بدان معناست که سیستم برق اضطراری خورشیدی انرژی پاک و قابل تجدیدپذیر را مصرف می‌کند و تأثیر کربن را کاهش می‌دهد.

سیستم برق اضطراری خورشیدی به طور گسترده در مکان‌هایی استفاده می‌شود که برای مدت طولانی ممکن است با قطعی برق مواجه شوند، مانند مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز تشخیصی و حتی خانه‌ها. این سیستم همچنین می‌تواند در مناطقی کمیاب منابع برق مانند مناطق روستایی یا منطقه‌هایی با زیرساخت‌های ضعیف استفاده شود.

 

-سیستم برق اضطراری با استفاده از ژنراتور و تابلو چنج اور

سیستم برق اضطراری مبتنی بر ژنراتور یک سیستم است که در صورت قطعی منابع اصلی برق، برق اضطراری را فراهم می کند. این سیستم شامل یک ژنراتور برق و تجهیزات جانبی مرتبط می شود.

در یک سیستم برق اضطراری معمولاً ژنراتور برق اضطراری به یک سیستم توزیع برق متصل می شود. وقتی برق از منابع اصلی قطع می شود، ژنراتور راه اندازی می شود و برق لازم را تأمین می کند.

 

لحظه شروع کارکرد ژنراتور به وسیله سنسورها یا سیستم کنترل خودکار تشخیص داده می شود. سپس ژنراتور راه اندازی می شود و به سرعت به سرعت نامی خود می رسد. پس از رسیدن به سرعت نامی، ژنراتور به دنبال استراحت بین اجراهای متوالی برای حفظ عمر مفید خود است. در صورت برقراری اتصال صحیح، برق توسط تجهیزات جانبی مانند ترانسفورماتورها و تقیت کننده های ولتاژ توزیع می شود تا به تجهیزات الکتریکی مختلفی مانند روشنایی، سیستم های ایمنی و تجهیزات انتقال داده ها تامین شود.

این سیستم همچنین شامل تجهیزات دیگری مانند پنل کنترل و پنل قدرت، سیستم های مشعل و کوپلینگ می شود. این تجهیزات به منظور کنترل و اتصال ژنراتور به سیستم برق اضطراری و همچنین اجرای خودکار سیستم در صورت بروز نیروهای خارجی طراحی شده اند. همچنین، تجهیزات اضافی مانند سیستم های خنک کننده و سیستم های انتقال سوخت نیز در این سیستم ها استفاده می شوند.

در کل، سیستم برق اضطراری مبتنی بر ژنراتور یک سیستم اساسی و اساسی است که در مکان هایی که استمرار برق بسیار مهم است، نصب می شود. این سیستم ها به صورت خودکار عمل می کنند و به ماشین آلات و تجهیزات مهمی که برای کار صحیح و ایمنی لازم است، برق اضطراری فراهم می کنند.

 

اجزای تشکیل دهنده ی برق اضطراری به صورت ژنراتور برق شهر

مدار ژنراتور برق شهر از اجزا مختلفی تشکیل می‌شود که عملکرد و عملیات مختلفی را در تولید برق شهری انجام می‌دهند. برخی از اجزا اساسی این مدار عبارتند از:

۱. ژنراتور برق: این قسمت از مدار ژنراتور است که با استفاده از اصول الکترومغناطیسی، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. وانرژی تولیدی این ژنراتور از سوختهای فسیلی نظیر بنزین و گاز یا گازوئیل تامین می گردد.

۲. انتقال برق: برق تولید شده توسط ژنراتور سپس به وسیله سیم‌ها یا کابل‌ها به نقاط مورد نیاز در شهر منتقل می‌شود. این کابل‌ها نیاز به عایق‌گذاری مناسب برای جلوگیری از خطر شوک الکتریکی دارند.

۳. تابلوبرق: این تاسیسات شامل تجهیزاتی مانند کلیدهای چنج اور موتور دار یا چنج اورهای دستی، برد دیزل ژنراتور،کلیدهای اتوماتیک کنتاکتورها و تجهیزات مونتاژ است این تجهیزات به عنوان نقاط اتصال و جداکنندگی بین سیستم توزیع و سیستم ژنراتور برق عمل می‌کنند.

این اجزا تنها بخشی از مدار ژنراتور برق شهر هستند و عوامل دیگری نیز مانند سیستم‌های حفاظت و نگهداری، بازخرید برق، سیستم کنترل و مدیریت بار برق نیز وارد می‌شوند. تمام این اجزا با همکاری و هماهنگی مناسب با یکدیگر عملکرد صحیح و پایداری را در تأمین برق شهری فراهم می‌کنند.

فروشگاه زاگرس صنعت با سابقه ده ساله مدیران خود در امر فروش تجهیزات برق اضطراری مانند کلیدهای چنج اور در انواع چنج اورهای دستی و موتور دار و بردهای دیزل ژنراتور آماده ارائه محصولات خود به مشتریان عزیز می باشد.

جهت کسب اطلاعات در مورد انواع چنج اورها و همچنین خرید تجهیزات مدارات ژنراتور برق شهر  اینجا  کلیک کنید.